Poradnik

Poradnik dla początkującego filmowca

Jaki musi być film?

Film musi być dobry. Brzmi banalnie, ale to jedyny klucz do sukcesu. Nikt nie obejrzy kiepskiego filmu- nie ważne czy to film kinowy, film reklamowy czy film promocyjny. Czas, który widz poświęci na obejrzenie Twojego materiału mógłby poświęcić na podejrzenie jednego z milionów dostępnych, dlatego ważne jest, aby odbiorcy nie zawieść, bo raz zrażony już do naszej twórczości nie wróci (a przynajmniej są na to bardzo małe szanse).

Musimy posiadać koncepcję na film, warto zrobić burzę mózgów i spisać nawet te pomysły, które wydają się głupie lub nierealne, być może naprowadzą one nas na jakieś ciekawe rozwiązanie, na które byśmy nie wpadli. Pomysły warto zapisywać na kartce, a potem sukcesywnie eliminować te, które wydają się nam najmniej atrakcyjne. Dobry sprzęt jest ważny, ale jeszcze ważniejszy jest pomysł. Znalezienie nie oczywistości, drugiego dna. Bez względu na to czy kręcimy film z rodzinnej uroczystości, zawodów sportowych czy film reklamowy warto spojrzeć na zadany temat na nowo- zróbmy coś oryginalnego, nie powielajmy schematów, bo chociaż dobre to zdążyły się widzom już znudzić.

Każdy film powinien mieć swojego bohatera, może nim być aktor, przedmiot lub usługa, którą chcemy wypromować. Budżet w produkcji filmowej jest ważny, ale nie najważniejszy. Możemy posiadać swobodę finansową, ale nie wykorzystać jej w odpowiedni sposób. Filmy może kręcić każdy, ale nie każdy będzie umiał nakręcić dobre, porywające i ciekawe filmy.

Agencja Reklamowa ARS NOMINEM Kraków, Warszawa, film reklamowy, film instruktażowy, film korporacyjny, film reklama, film promocyjny, tani film reklamowy, film promocyjny polska, film promocyjny szkoły, film promocyjny miasta, jaki musi być film

Film to ruch

Film to forma, która świetnie nadaje się do przekazywania ruchu, emocji i dźwięków. Jesteśmy przyzwyczajeni do ruchu i zwracamy swoją uwagę tam, gdzie coś się dzieje. Podczas oglądania  jednego statycznego ujęcia przez 10,20 i więcej minut nasz mózg się męczy i przestajemy zwracać uwagę na to co dzieje się na ekranie, dlatego tak ważne jest, aby ujęcia były krótkie i dynamiczne. Z tego względu film nie najlepiej się nadaje do przekazywania wykresów, liczb i tabeli. Tam gdzie nie ma ruchu nie ma zaangażowania widza. Podczas realizacji filmu reklamowego czy korporacyjnego pamiętajmy, aby nie przytłaczać odbiorcy niepotrzebnymi wykresami- lepiej pokazać to w bardziej przystępny sposób- najlepiej zadziała tu porównanie, szczególnie takie o emocjonalnym charakterze. Np. zamiast mówić: w Polsce już 200 tyś dzieci między 7, a 15 rokiem życia ma otyłość, a badania mówią, że będzie tylko gorzej,  lepiej powiedzieć: jeżeli nie zmienimy przyzwyczajeń żywieniowych w klasie Twojego dziecka za pięć lat 20 % uczniów będzie miało znaczącą nadwagę, czy będzie wśród nich Twoja pociecha? Pamiętajmy, że odwołanie się bezpośrednio do emocji widza sprawi, że film wyda mu się bliższy. Suche fakty nie sprawią, że zacznie się on zastanawiać nad treścią, którą chciałeś przekazać. Zasada ta dotyczy wszystkich rodzajów realizacji filmowych, filmów instruktażowych, promocyjnych, reklamowych czy relacji z uroczystości. Długi, nużący i statyczny film sprawi, że odbiorcy zaczną przysypiać, a reklamowany produkt, oferta czy wydarzenie nie zostanie zapamiętane pozytywnie. Pamiętajmy więc: im krócej i szybciej tym lepiej! Nie przedłużajmy ujęć na siłę.

Agencja Reklamowa ARS NOMINEM Kraków, Warszawa, film reklamowy, film instruktażowy, film korporacyjny, film reklama, film promocyjny, tani film reklamowy, film promocyjny polska, film promocyjny szkoły, film promocyjny miasta, film to ruch

Rozeznanie

Aby nakręcić dobry film musisz wiedzieć do kogo ma on być skierowany. Wszytko zależy od tego czy kręcisz pamiątkowe ujęcia z uroczystości rodzinnej do swojego prywatnego albumu, czy film promocyjny, który ma wspomóc sprzedaż lub wypromować dany produkt. Filmy reklamowe są niezwykle popularną formą komunikacji między sprzedającym, a klientem. Musisz zapoznać się z produktem, który oferuje zleceniodawca. Nie chodzi tu tylko o świadomość czego ma dotyczyć nagranie, ale twój bohater (film musi mieć bohatera, zawsze! Nie da się nakręcić dobrego filmu reklamowego bez głównego bohatera) musi być ci znany. Warto wypróbować produkt, który będziesz chciał umieścić przed obiektywem. Nie ważne czy to film reklamujący batonik, film informacyjny dla uczelni wyższej czy instruktaż z montowania nagrzewnic. Powinieneś poznać swojego bohatera, poczytać o nim, przejść się do hali produkcyjnej, na kampus lub do montażowni i na własne oczy zobaczyć to, co będzie ci dane nagrywać. Sprawdź jak wyglądają poszczególne pomieszczenia, jakie jest światło i czy są jakieś miejsca z których ujęcie wyglądało by lepiej niż z innych. Profesjonalista nie musi mieć najlepszego sprzętu- ale musi być sumienny i zaznajomiony z bohaterem swojego filmu, nie ważne czy będzie to wspomniany batonik czy grupa studentów. Bez względu na to kim/czym jest bohater film musi wzbudzać emocję, uczucia lub skłaniać do refleksji. I tu pojawia się kolejne ważne pytanie. Kim jest odbiorca? Warto określić płeć, wiek, wykształcenie, pochodzenie itp., to może znacznie ułatwić przygotowanie odpowiedniego scenariusza. Film powinien opowiadać historię, aby zaciekawić oglądającego. Bez względu na to, kto lub co jest twoim bohaterem przedstawiona w filmie opowieść musi zawierać początek, rozwinięcie i zakończenie akcji- to gwarancja, że widz poczuje się usatysfakcjonowany i będzie kojarzył produkt z konkretnym wydarzeniem.

Agencja Reklamowa ARS NOMINEM Kraków, Warszawa, film reklamowy, film instruktażowy, film korporacyjny, film reklama, film promocyjny, tani film reklamowy, film promocyjny polska, film promocyjny szkoły, film promocyjny miasta, produkcja, rozeznanie

Ujęcia i czas trwania filmu

Ujęcia w filmie są niezwykle ważne, zapewniają dynamikę i sprawiają, że widz nie przełączy naszego filmu po 15 sekundach. Im krótsze  ujęcia tym lepiej. Jak pisaliśmy wcześniej człowiek zwraca uwagę na ruch, to nas interesuje i chcemy oglądać filmy, które coś nam pokażą, czymś nas zaskoczą. Trwająca 2 godziny statyczna wypowiedź nawet najlepszego mówcy nie zapewni mu wysokich wyników oglądalności. Niepocięte filmy są skazane na porażkę. Ujęcie czyli najmniejszy fragment filmu odpowiednio dopasowany do pozostałych sprawi, że odbiorca będzie chciał zostać z nami dłużej, poznać historię, którą chcemy mu opowiedzieć. Co więcej sam aktywnie będzie uczestniczył w jej tworzeniu, jego mózg będzie łączył ze sobą kolejne ujęcia nawet wtedy, kiedy nie będą one krok po kroku pokazywać poczynań bohatera. W głowie widza ułożą się w oczywistą sekwencję zdarzeń. Umiejętność kręcenia krótkimi ujęciami niezwykle przydaje się podczas kręcenia filmów reklamowych, korporacyjnych czy promocyjnych. Oszczędzamy czas, a co za tym idzie pieniądze, więc budżet produkcji filmowej może być mniejszy. Mniej znaczy więcej także w przypadku długości trwania filmu. Czas poświęcony przez widza na obejrzenie naszej realizacji filmowej jest najcenniejszym co możemy otrzymać. Nie nadwyrężajmy jego uprzejmości i  dajmy mu maksimum treści w minimalny potrzebnym do tego czasie. Na początku każdemu wydaje się, że jego film musi trwać długo. Tyczy się to szczególnie zleceniodawców, którzy często uparcie twierdzą, że film korporacyjnych  ich firmy pewien trwać dziesięć razy dłużej niż to konieczne. Ty jesteś od tego, aby wyprowadzić ich z błędu, taki film powinien trwać najwyżej 180 sekund, a jeżeli nadal wydaje ci się nudny i męczący, skróć go jeszcze bardziej. Zleceniodawca podziękuje ci za to, gdyż oglądnięcie realizacji nie będzie karą dla pracowników czy innej docelowej grupy odbiorców.

Agencja Reklamowa ARS NOMINEM Kraków, Warszawa, film reklamowy, film instruktażowy, film korporacyjny, film reklama, film promocyjny, tani film reklamowy, film promocyjny polska, film promocyjny szkoły, film promocyjny miasta, ujęcia i czas trwania filmu

Pozycjonowanie kamery

Dobre pozycjonowanie kamery jest jednym z najważniejszych czynników, które mają wpływ na sukces filmu, także reklamowego. Ustawienie kamery powinno należeć do reżysera, a nie operatora, ponieważ to reżyser najlepiej wie jak ma wyglądać jego film. Pozycję kamery na leży wybrać w odniesieniu do tego, jaki cel chcemy osiągnąć i jaką scenę kręcimy

W filmie reklamowym ważne jest uzyskanie głębi obrazu, trzeba sprawić, aby realizacja była trójwymiarowa, przestrzenna. Obraz w kadrze nie może być płaski. Poziomy kąt kamery powinien być tak dobrany, aby aktorzy i scenografia nie byli płascy. Pionowy kąt kamery należy ustawić tak, aby był widoczny fragment sufitu czy podłogi. Oczywiście nie są to reguły, czasem zdarza się, że dla konkretnej sceny pożądany jest obraz dwuwymiarowy i wtedy najprościej go uzyskać stawiając filmowany obiekt bezpośrednio przed kamerą, a nie pod kątem. W uzyskiwaniu głębi obrazu niezwykle ważną rolę pełni oświetlenie. Gra świateł potrafi wydobyć ze scenografii i aktorów charakter i wyrazistość. Przy ustawianiu scenografii wprowadź kontrolowany ?bałagan? w przestrzeń- ustaw meble pod kątem, drobne rekwizyty jak gazeta czy kubek umieść w sposób naturalny na stole, nie układaj ich z linijką w ręku.

Podczas filmowania ważne jest pokazanie wielu płaszczyzn danego obiektu (aktora, scenografii, pleneru). To najważniejsza rada, którą powinieneś zapamiętać.

Wysokość kamery powinna być dopasowana do rodzaju ujęcia i dramaturgii sceny. Pozycja kamery na wysokości oczu aktora jest najbardziej neutralna i ?bezpieczna?, jednak rzadko kiedy jest ciekawa i wyrazista. To bezpieczne ujęcie, które należy stosować, jednak warto czasem urozmaicić realizację filmową innym spojrzeniem. Ujęcie to przy zbliżeniu na twarz kręci się zawsze z wysokości oczu, nie ważne co aktor robi, oczy powinny być widoczne.

 Kolejnym wariantem jest pozycja żaby, żyli kręcenie od dołu. Jest to bardziej ekspresyjny i dynamiczny środek wyrazu. Stosujemy go wtedy gdy chcemy, aby postać dominowała na ekranie. Takie ustawienie podkreśli ważność postaci i sprawi, że może ona wyglądać wręcz majestatycznie. Perspektywa żabia dodaje również dynamiki scenie i urozmaica film. Można ją wykorzystać w zasadzie tylko w plenerach, gdyż na wewnętrznym planie będą widoczne lampy i kable oplatające sufit hali filmowej.  Warto ją stosować jednak z umiarem, gdyż przesadne jej użycie może sprawić, że film będzie zbyt ciężki i dziwny.

 Przeciwieństwem żabiej perspektywy jest ujęcie z perspektywy ptasiej czyli od góry. Takie ujęcie zwiększy powierzchnię tła, pokaże  zagubienie aktora, a także wyciszy akcję. Nie jest ono dynamiczne, ale korzystnie wpływa na dramaturgię ujęcia. Możemy pokazać zagubienie i bezsilność bohatera, rozległy plan (pustynię, góry lub panoramę miasta).

NIEZWYKLE istotną sprawą jest pilnowanie osi akcji i nie przekroczenie jej. Jeżeli przejdziemy kamerą za oś (przekroczymy kąt 180 stopni) widz się pogubi, nie będzie wiedział co nasz bohater ma zamiar zrobić. Po przekroczeniu osi kamerą często zastanawiamy się na co/kogo nasz bohater patrzy, czy ucieka przed kimś, czy kogoś goni. Wprowadzenie widza w błąd jest niedopuszczalne, poczuje się on oszukany i zdezorientowany.

Montaż z ujęć kombinowanych nie jest łatwy, ale może być bardzo efektowny i efekt wynagrodzi nam czas spędzony na montażu filmu.

Agencja Reklamowa ARS NOMINEM Kraków, Warszawa, film reklamowy, film instruktażowy, film korporacyjny, film reklama, film promocyjny, tani film reklamowy, film promocyjny polska, film promocyjny szkoły, film promocyjny miasta, pozycjonowanie kamery

Ruchy kamery

Z uwagi na nasze przyzwyczajenia i podświadomość ruch kamery może wpłynąć na postrzeganie przez nas obrazu. Ruch przyciąga wzrok i wzbudza zainteresowanie odbiorcy. Ruchy możemy podzielić na trzy główne kategorie:

Ruch poziomy:

- w prawo: ruch spokojny i dobrze nam znany (czytanie, pisanie). Wprowadza poczucie bezpieczeństwa. Nie jest dynamiczny, ale przyjemny dla człowieka

- w lewo: ruch nie dynamiczny, oporny. Wydaje się być powolny i nienaturalny

Ruch pionowy:

- w górę: daje poczucie radości i szczęścia. Wydaje się być lekki i płynny. Ruch nie dynamiczny

- w dół: przeciwnie do ruchu w górę wzbudza smutek i poczucie zagrożenia. Wydaje się ciężki i przytłaczający

Ruch po przekątnej:

- od dolnego lewego do górnego prawego roku ekranu: odczuwany jako energiczny. Jest to dynamiczny, energiczny ruch

- od dolnego prawego do górnego lewego roku ekranu: odbieramy jako powolne opadanie. Ruch dynamiczny

- od górnego lewego do dolnego prawego rogu ekranu: wydaje się szybki i opadający. Ruch dynamiczny

- od dolnego prawego do górnego lewego roku ekranu: powolne wznoszenie się. Ruch dynamiczny

Kierując się tymi zasadami możemy w prosty sposób ustalić najlepszy rodzaj ruchu dla naszej realizacji filmowej. Jest to ważne szczególnie w przypadku filmów reklamowych, gdzie niezwykle istotne jest wzbudzenie pozytywnych emocji, które widzowi już zawsze kojarzyć się będą z produktem.

Agencja Reklamowa ARS NOMINEM Kraków, Warszawa, film reklamowy, film instruktażowy, film korporacyjny, film reklama, film promocyjny, tani film reklamowy, film promocyjny polska, film promocyjny szkoły, film promocyjny miasta, ruch kamery

Scenariusz

Jeżeli film reklamowy, promocyjny czy jakikolwiek inny będzie nagrywany w kilku lokalizacjach, będzie grać w nim kilka osób lub scenografia i tematyka filmu będą nietypowe warto rozważyć kwestie napisania scenariusza. W przypadku, kiedy budżet przeznaczony na realizację klipu filmowego nie uwzględnił tej pozycji powinniśmy spróbować napisać go sami. O ile w przypadku realizacji kinowej moglibyśmy sobie nie poradzić z tym zadaniem o tyle w przypadku filmów instruktażowych, pokazowych i innych nie powinniśmy mieć z tym większego problemu. W końcu najlepiej wiemy co i jak chcemy pokazać widzowi. Pisanie scenariusza to też często oszczędność czasu i pieniędzy. Łatwiej wykreślić coś z kartki papieru niż reorganizować pracę na planie filmowym gdzie oprócz aktorów i statystów często mamy specjalistyczny sprzęt- niełatwy do przestawienia.

Scenopis wystarczy podzielić wedle własnego uznania, np. na sceny (to chyba najwygodniejsza forma) lub lokalizację. Scenariusz też usprawni pracę całemu zespołowi zaangażowanemu w powstawanie filmu. Nikt nie będzie zaskoczony i zdezorientowany, ponieważ wszystkie ważne kwestie i uwagi dostarczysz im napisane biało na czarnym, a koszt kilku kartek i długopisu to nic w porównaniu z kosztami jakie możesz ponieść np. przy zakupie sprzętu, którego nie potrzebujesz. Na papierze możesz zmienić wszystko po stokroć, w rzeczywistości nie będzie to już takie proste. Scenariusz może nie jest niezbędnym narzędziem podczas planowania produkcji filmowej, ale z pewnością bardzo się przydaje. Kolejnym ułatwieniem będzie spisanie listy domniemanych ujęć. Im więcej tym lepie- nietrafione zawsze można wykreślić, a te, które nam się spodobały będą znacznym, ułatwieniem zarówno podczas kręcenia jak i montażu filmu.

Agencja Reklamowa ARS NOMINEM Kraków, Warszawa, film reklamowy, film instruktażowy, film korporacyjny, film reklama, film promocyjny, tani film reklamowy, film promocyjny polska, film promocyjny szkoły, film promocyjny, scenariusz

Aktorzy

Od aktorów i statystów w dużej mierze zależy sukces twojego filmu. Jeżeli masz czas, a budżet produkcji filmowej na to pozwala przeprowadź casting. Może ci się to wydawać stratą czasu, ale uwierz, że wcale tak nie jest. Obsadzając role odpowiednim aktorem twój film reklamowy czy promocyjny zyska na wyrazistości i prawdziwości- do ciebie należy wybór aktora który będzie naturalny, a docelowa grupa odbiorców będzie mogła się z nim identyfikować. Nie każdy aktor poradzi sobie z konkretnym zadaniem, jeden lepiej będzie czuł się na planie filmowym w górach, inny przykładowo w fabryce. Musisz poznać ograniczenia i mocne strony kandydatów tak, aby dopasować najodpowiedniejszą osobę - odpowiedni aktor to jeden z podstawowych elementów, które składają się na sukces twojego filmu.

Czasem nie mamy wyboru i ?aktor? jest nam z góry narzuconym. Może to być dyrektor firmy, rektor na uczelni czy pracownik linii produkcyjnej. Niestety nie każdy ma dar przechodzenia przez szkło i może się okazać, że elokwentny pan profesor zupełnie się do tego nie nadaje. Co wówczas zrobić? Można porozmawiać z nim, przedyskutować pewne kwestie i dać kilka wskazówek. Powinno pomóc, lecz na świecie są takie jednostki, których kamera zwyczajnie nie lubi. Wtedy należy wynegocjować zatrudnienie profesjonalnego lektora (narratora opowieści).

Agencja Reklamowa ARS NOMINEM Kraków, Warszawa, film reklamowy, film instruktażowy, film korporacyjny, film reklama, film promocyjny, tani film reklamowy, film promocyjny polska, film promocyjny szkoły, film promocyjny miasta, producent filmowy, aktorzy

Lokalizacja

Lokalizacja jest nie mniej ważna od samych aktorów. Kiedy masz możliwość dokonania pełnego wyboru, gdzie i co będziesz kręcił jest fantastycznie. Możesz pojechać do tego miejsca o każdej porze dnia i nocy, zobaczyć jak sceneria wygląda w różnym świetle i różnej pogodzie. Łatwiej będzie ci kręcić w miejscu które znacz. Gorzej, kiedy lokalizacja jest z góry ustalona, a ty musisz się do niej dopasować. Wtedy jeszcze bardziej przydadzą się odwiedziny danego miejsca o różnych porach, trzeba będzie wyczuć jego klimat i spróbować wyłapać najlepsze możliwe ujęcia. Bez względu na to czy kręcimy wewnątrz czy na zewnątrz zasada numer jedne brzmi: zapoznaj się z terenem.

Ta sama osoba (aktor) przedstawiony w dwóch sceneriach może prezentować się zupełnie inaczej. Elegancko ubrana kobieta zostanie inaczej odebrana kiedy pokażesz ją w biurze, a inaczej kiedy ujęcia będą kręcone w środku lasu.  Kuchnia to nie tylko kuchnia, ale miejsce gdzie różni ludzie gotują różne potrawy na różnym sprzęcie, musisz zatem znaleźć taką kuchnie, która będzie najbardziej pasowała to Twojej wizji. To samo tyczy się parków, ogrodów, boisk i tym podobnych obiektów. W procesie powstawania filmu każdy element musi ze sobą współgrać, aby tworzyć spójną, ciekawą i dobrą całość. Warto zatem poszukać idealnej scenerii dla naszych ujęć.

Agencja Reklamowa ARS NOMINEM Kraków, Warszawa, film reklamowy, film instruktażowy, film korporacyjny, film reklama, film promocyjny, tani film reklamowy, film promocyjny polska, film promocyjny szkoły, film promocyjny miasta, producent, lokalizacja

Czas to pieniądz

Na planie filmu reklamowego czy planie klipu promocyjnego czas biegnie nieubłaganie, a właśnie on jest twoim największym sprzymierzeńcem i wrogiem zarazem. Często mamy określoną liczbę godzin/dni zdjęciowych i bez względu na panujące warunki i złośliwości losu musimy nakręcić dobry materiał w wyznaczonych ramach czasowych. Jeżeli coś nie idzie po twojej myśli po raz dziesiąty już zapewne nie pójdzie więc musisz zmienić konspekt- skróć wypowiedź lub nakręć inny proces. Długie ujęcie zmień na kilka krótszych- będzie ci łatwiej połączyć krótkie  fragmenty w dobrą całość niż nakręcić jedno świetne, długie ujęcie. Z czasem nie walcz bo i tak nie wygrasz, warto natomiast zastanowić się nad rozwiązywaniami, które pomogą ci trochę czasu zaoszczędzić. Reguła ta sprawdza się podczas kręcenia reklamy, filmu instruktażowego, a nawet relacji z uroczystości, która o określonej porze dobiegnie końca, a ty będziesz musiał przedstawić wyniki swojej pracy.  Zawsze należy mieć plan B i pomysły na inne ujęcia, a nie sztywno trzymać się schematu bo to może się źle skończyć.

Agencja Reklamowa ARS NOMINEM Kraków, Warszawa, film reklamowy, film instruktażowy, film korporacyjny, film reklama, film promocyjny, tani film reklamowy, film promocyjny polska, film promocyjny szkoły, film promocyjny miasta, czas to pieniądz

Oświetlenie

Oświetlenie planu filmowego to kolejny  element mający ogromny wpływ na sukces naszego filmu reklamowego, instruktażowego czy jakiegokolwiek innego. Podczas kręcenia dużych produkcji światłem często zajmuje się kilkadziesiąt osób, a ustawiane sprzętu trwa nawet kilka godzin, a to wszystko po to aby nakręcić kilkusekundowe, dobre ujęcie. Oświetlenie świetnie oddaje klimat i nastrój produkcji filmowej. Innego używamy przy kręceniu komedii romantycznej, a innego w przypadku realizacji horroru lub thrillera. Warto zatem przyłożyć dużą wagę do tego, aby światło współgrało z zamysłem naszego klipu. Zbyt jasne nie sprawdzi się w horrorze z kolej za ciemne ujęcie może popsuć komedię czy film familijny.

Jeżeli jednak nie kręcimy hollywoodzkiej produkcji z oświetleniem powinniśmy poradzić sobie sami wykorzystując możliwości kamery i lokalizacji. Najjaśniejsze źródło światła zawsze powinno znajdować się za twoimi plecami (jeżeli zależy nam na dobrze oświetlonym, jasnym obrazie). Światło padające zza nagrywanego obiektu sprawia, że ten zlewa się w jedną wielką plamę cienia. W celu odpowiedniego dostosowania oświetlenia można także użyć ustawienia ekspozycji (manualnego) jeżeli oczywiście taką funkcję posiada nasza kamera. Im lepiej oświetlony plan tym lepsze efekty końcowe- unikniemy ziarnistości i braku wyrazistości ujęcia. Jeżeli jednak zdarzy się tak, że któreś ujęcie nie wyszło i jest słabo doświetlone nigdy nie zostawiajmy go w filmie bo może popsuć całą naszą pracę.

Agencja Reklamowa ARS NOMINEM Kraków, Warszawa, film reklamowy, film instruktażowy, film korporacyjny, film reklama, film promocyjny, tani film reklamowy, film promocyjny polska, film promocyjny szkoły, film promocyjny miasta, producent, oświetlenie

Dźwięk

Udźwiękowienie filmu jest kolejnym ważnym elementem, mającym wpływ na końcowy efekt naszej produkcji filmowej. Kluczem do sukcesu jest to, aby widzowie bez przeszkód mogli zrozumieć co mówią aktorzy między sobą, lektor lub bohaterowie uroczystości czy wywiadu. Mikrofon wbudowany w kamerę rejestruje wszystkie dźwięki, które jest w stanie wyłapać, także szumy i zakłócenia, których docelowo chcielibyśmy się pozbyć. Jeżeli mikrofon znajduje się w dalekiej odległości od bohatera tym bardziej słyszalne są szumy z otoczenia, a co za tym idzie mamy wrażenie, że mówca znajduje się w innym pomieszczeniu, a nie w odległości pół metra od nas. Jeżeli w naszej kamerze mamy funkcję automatycznego wzmocnienia dźwięku absolutnie z niej nie korzystajmy! Mikrofon wtedy będzie wyłapywał wszystkie dźwięki intensywnie, nie tylko ten na którym nam zależy (głos rozmówcy). Świetnym i prostym rozwiązaniem jest zabieranie ze sobą mikrofonów typu lavalier. Jest on lekki i poręczny, a może uratować nas z niejednej opresji. Wystarczy przypiąć go do ubrania bohatera naszego nagrania, a jakość dźwięku ulegnie znacznemu poprawieniu. Jeśli masz możliwość skorzystania z pomocy asystenta warto też wziąć pod uwagę mikrofon typu boom, który umieszcza się nad głową mówcy. Mikrofony typu shotgun wyłapują dźwięk płynący z danego kierunku, jednak nie oczyszczają go z towarzyszących szumów, zatem najlepiej zaopatrzyć się w któryś z poleconych mikrofonów i podejść możliwie jak najbliżej do przemawiającej osoby.

Agencja Reklamowa ARS NOMINEM Kraków, Warszawa, film reklamowy, film instruktażowy, film korporacyjny, film reklama, film promocyjny, tani film reklamowy, film promocyjny polska, film promocyjny szkoły, film promocyjny miasta, producent filmowy, dzwiek

Montaż

Montaż filmu to duże wyzwanie, szczególnie dlatego, ze będziesz musiał zmierzyć się z całym materiałem, który nagrałeś i zdecydować o usunięciu większości z niego. Pamiętaj, że wszystkie sceny, które nic nie wnoszą do twojego filmu reklamowego, instruktażowego czy jakiegokolwiek innego powinny być z niego bezlitośnie usuwane, głownie po to, aby nie zanudzić widzów. Nikomu nie będzie się chciało oglądać przydługiego tasiemca bez wartkiej akcji. Jeżeli ktoś już włączy twoje dzieło nie możesz go rozczarować, musi on znaleźć w tym filmie coś co mu obiecałeś lub coś co go zaciekawiło. W końcowym filmie muszą znaleźć się tylko te ujęcia, których jesteś w 100 procentach pewien. Jeżeli zastanawiasz się czy dany fragment zostawić, czy wyrzucić- wyrzuć. Jeżeli byłby dobry nie brałbyś nawet pod uwagę pozbycia się go.

Ogromnie ważne jest to, aby montaż był płynny. Widz nie powinien zastanawiać się co się wydarzyło między dwoma ujęciami. Przejścia muszą być ze sobą zgrane i nie mogą sprawiać wrażenia, jakby czegoś brakowało. Watro eksperymentować i wypróbowywać nowe warianty. W każdym programie do edycji zmiany można cofnąć, a może okazać się, że inny pomysł montażu okazał się trafiony. Zawsze jednak na uwadze miejmy dobro odbiorcy- nie zanudzajmy go.

Agencja Reklamowa ARS NOMINEM Kraków, Warszawa, film reklamowy, film instruktażowy, film korporacyjny, film reklama, film promocyjny, tani film reklamowy, film promocyjny polska, film promocyjny szkoły, film promocyjny miasta, producent filmowy, montaż
Filmy kręcimy w dowolnym miejscu na terenie kraju i za granicą, szczegóły do omówienia.
Krótkie terminy realizacji.
Szczegółowa wycena dostępna drogą mailową po wybraniu konkretnego rodzaju filmu i opisaniu szczegółów realizacji.
                        Zapytaj o szczegóły już TERAZ!Wyślij maila